Het heeft even geduurd, maar deze week heeft ICANN eindelijk de wijzigingen overgenomen die de Registrar Stakeholder Group voorgesteld heeft met betrekking tot het verhuisproces. Dit artikel gaat specifiek over het verhuisproces van “generieke” extensies ofwel gTLD’s: bijvoorbeeld .com, .net, .brussels, .amsterdam, .email en .москва. Om de wijzigingen te begrijpen is een beetje achtergrondkennis onontbeerlijk.
We benadrukken dat dit niet gaat over “country code” extensies ofwel ccTLD’s. Op dit moment hebben wij nog niet te horen gekregen dat enige ccTLD zijn verhuisproces aan zal passen.
Achtergrond
ICANN is de organisatie die op het hoogste niveau verantwoordelijk is voor het opstellen van de beleidsregels voor alle gTLD’s. De huidige verhuisrichtlijnen van ICANN schrijven voor dat de nieuwe registrar een e-mail moet sturen aan de domeineigenaar en/of het administratieve contact. Pas nadat deze e-mail bevestigd is (bijvoorbeeld door op een link te klikken) kan de verhuizing worden aangevraagd bij de registry. Dit is nooit een probleem geweest, omdat het e-mailadres in de whois staat.
Nu de AVG van kracht wordt is dit niet langer mogelijk: veel whoisgegevens zijn persoonsgegevens en dus zal vanaf 25 mei een groot deel van de whois-informatie niet meer beschikbaar zijn. Zo ook het e-mailadres. Het kan dus niet anders dan dat de verhuisrichtlijnen moeten worden herzien.
Initiële verhuis-emails niet altijd meer verplicht
De hieronder omschreven veranderingen moeten nog formeel door het ICANN-bestuur worden goedgekeurd, maar alles wijst erop dat dit op zeer korte termijn zal gebeuren.
De belangrijkste wijziging is dat de initiële verhuis-email (“Form of Authorization” ofwel FOA) niet meer verplicht is als het e-mailadres van de huidige domeineigenaar en/of administratief contact niet achterhaald kan worden.
In dat geval zal een verhuizing (mits de juiste autorisatiecode is gebruikt) direct bij de registry worden ingediend en is geen bevestiging van de domeinhouder meer nodig. De doorlooptijd van een verhuizing wordt daarmee teruggebracht naar 5 dagen.
Wat niet zal veranderen is de e-mail die de latende registrar stuurt aan de domeineigenaar. Door middel van die e-mail kan deze nog steeds de verhuizing goedkeuren danwel afwijzen. Net als nu zal de verhuizing automatisch na 5 dagen doorgang vinden als er geen actie wordt ondernomen.
Een belangrijke aanpassing in vergelijking met de huidige regels is dat de latende registrar een uitgaande verhuizing mag afwijzen als hij geen expliciete bevestiging heeft ontvangen van de domeinhouder. Tot nu toe was afwijzing door de registrar slechts in een beperkt aantal gevallen mogelijk.
Risico’s
De voorgestelde nieuwe procedure komt met twee potentiële risico’s:
- Het proces is niet meer ondubbelzinnig: het wel of niet beschikbaar zijn van een e-mailadres verschilt per registry en registrar. Daarom zullen sommige verhuizingen wél, en andere níet met een e-mail starten. Zelfs binnen een enkele extensie kan dit het geval zijn: het ene .com-domein zal dan wel met een e-mail beginnen, terwijl het andere .com-domein direct aan de registry wordt gestuurd. Er is nog geen duidelijk overzicht van welke registries en registrars voor welke methode kiezen. Als je twijfelt, kijk dan naar de verhuisstatus bij de domeindetails in je control panel. Daar zal je het altijd zien als een e-mail wordt gestuurd.
- Registrars kunnen verhuizingen automatisch gaan afwijzen: door de nieuwe regel dat de latende registrar een verhuizing mag afwijzen als hij geen expliciete bevestiging heeft ontvangen van de domeinhouder, zou het kunnen dat er registrars zijn die deze regel misbruiken om uitgaande verhuizingen lastiger te maken: ze kunnen erop staan dat de domeinhouder een bevestiging geeft. Omdat de praktijk op dit moment is “negeer deze tweede e-mail maar, de verhuizing gaat toch over 5 dagen automatisch door”, kan dit tot ongewenste situaties leiden. Een deel van dit probleem is te ondervangen door duidelijke communicatie naar de domeinhouder.