Je merkt langzamerhand dat je website trager laad en het ophalen van gegevens uit je database lijkt uren te duren. Let’s face it, je hebt je server niet goed onderhouden en nu moet je snel uitvogelen wat er mis is met je server. In dit artikel probeer ik samen met jou in 5 stappen te achterhalen wat ervoor zorgt dat je server trager is geworden.
Stap 1: Identificeer waar je moet zoeken.
Is het een serverbelasting, geheugen, of schijf? Serverbelasting en geheugengebruik zijn vaak met elkaar gecorreleerd en worden veroorzaakt door serverprocessen. Een melding voor schijfgebruik kan worden veroorzaakt door tijdelijke bestanden die de serveropslag vullen, lokale back-upbestanden, of migratie van grote bestanden.
Stap 2: Controleer de gezondheid van de server
Je kan dit doen door een aantal checks uit te voeren, deze worden standaard al gedaan in onze server monitoring.
Stap 3: Schijfruimte vrijmaken
Als het schijfgebruik van de server hoog is (meer dan 90%) kan het zijn dat je server langzamer reageert. Vrije schijfruimte is essentieel voor processen om permanente en tijdelijke gegevens op te slaan.
- Leeg alle web applicatie log bestanden
- Verwijder alle logbestanden van webapplicaties
- Verwijder alle logs onder /var/log/
- Verwijder apt cache
- Verwijder mysql bin log dat meer dan 3 dagen is
Je wilt misschien ook vaststellen welke mappen schijfruimte op de server innemen. ncdu is een schijfgebruik analyzer met een grafische interface. Het helpt om ruimtevreters op de server te vinden. Het is snel, eenvoudig en gemakkelijk te gebruiken.
Stap 4: Verminder serverbelasting/geheugengebruik
Hoge serverbelasting en/of hoog geheugengebruik betekent dat bepaalde processen de systeembronnen in beslag nemen. Het kan een druk proces zijn of een zombie proces.
Je kunt op afstand inloggen op uw server via SSH en het commando ‘top‘ uitvoeren om de systeemprocessen te controleren die de meeste CPU of geheugen in beslag nemen.
Voor een webhosting server zijn de meest voorkomende processen met een hoge belasting en veel geheugengebruik de webserver (Apache/Nginx) en de databaseserver (MySQL/MariaDB).
Waarschijnlijk niet, maar soms lost het herstarten van een server problemen op magische wijze op. U kunt de server herstarten via het paneel van uw server hosting provider of via de Linux command-line:
sudo shutdown -r now
of
sudo reboot
Stap 4a: Controleer logbestand
Misschien wil je het logbestand van je webapplicatie controleren op abnormaal verkeer, zoals slechte bots, DDoS, enz. Uw web applicatie web server logbestand staat in /home/WEB_APP/logs/nginx/WEB_APP_access.log
(Vervang /nginx door /apache2 als je Apache server gebruikt; Vervang WEB_APP door de naam van je web applicatie)
Gebruik het commando “tail” om real-time updates van logbestanden te bekijken:
tail -f WEB_APP_access.log
Als je een non-stop stroom van items ziet, dan ontvangt uw webapplicatie veel verkeer of wordt deze aangevallen door kwaadwillenden.
U kunt slechte IP-adressen blokkeren door ze toe te voegen aan de blokkadelijst van de firewall.
Stap 5: server upgraden
Het is mogelijk dat je server goed draait, maar dat je webapplicatie populair wordt en de servercapaciteiten overschrijdt.
Top! Het is een goed probleem om te hebben en vrij eenvoudig op te lossen. Je hoeft alleen maar je server te upgraden. Als je gebruik maakt van onze cloud server, dan is het upgraden slechts een kwestie van een paar klikken.
Iedereen die serverbeheer van Servermeister afneemt krijgt gratis servermonitoring waarmee je waarschijnlijk direct kan inzien waarom je server trager is geworden. Dit systeem controleert je server iedere 1 of 5 minuten en stuurt direct een bericht wanneer er iets vreemds wordt opgemerkt.